استعلام کد اقتصادی {راهنمای تصویری} | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

کد اقتصادی مربوط به تمامی افراد و شرکت هایی که به فعالیت های اقتصادی مشغول می باشند تعلق می گیرد. شماره اقتصادی یک کد 12 رقمی بوده که فرد و یا شرکت باید پس از دو ماه از ثبت شرکت خود اقدام به دریافت آن نماید. داشتن کد اقتصادی مزایای بسیاری دارد که در طول مقاله آن ها را بیان خواهیم کرد همچنین هر فرد  برای آغاز مراودات اقتصادی و  تجاری خود بهتر است در ابتدا اقدام به استعلام کد اقتصادی نماید تا شبه ای در آغاز کار خود نداشته باشد و وارد قرارداد ناسالمی نشوید. ما در این مقاله قصد داریم نحوه استعلام کد اقتصادی را به صورت کامل و تصویری از طریق سامانه ‌‌evat شرح بدهیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.


آشنایی با کد اقتصادی

کد اقتصادی برای تمامی شرکت های که موضوع ماده 20 تجارت هستند الزامی می باشد. مدت زمان دریافت برای هر شرکت از زمان ثبت شرکت نهایت تا 2 ماه کاری بوده و باید فرد پس از پایان دو ماه کد اقتصادی خود را دریافت کرده باشد. همچنین اشخاص حقیقی که فعالیت های اقتصادی انجام می دهند باید برای دریافت کد اقتصادی خود اقدام نمایند. مراحل دریافت کد اقتصادی کاملا اینترنتی بوده و با مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir این امر امکان پذیر خواهد بود.

 
مزایای استفاده از کد اقتصادی

زمانی که قصد دارید فعالیت اقتصادی را آغاز نمایید دریافت کد اقتصادی ضرورت پیدا می کند و از طریق آن تمامی فعالیت ها کاملا قانونی خواهد شد.

مزیت های کد اقتصادی بسیار است که برخی از آن ها به شرح زیر است:

مزایای کد اقتصادی
دریافت کارت بازرگانی
تشکیل پرونده مالیاتی
شرکت در مزایده و مناقصه های دولتی
فرد به کمک کد اقتصادی میتواند فاکتور صادر نماید
فعالیت های تجاری مانند صادرات و واردات
استفاده از حمایت های قانونی دولت

 

برای اطلاع از نحوه پرداخت قبض مالیات {واریز اینترنتی}، با ما همراه باشید.

مراحل ثبت نام کد اقتصادی

برای ثبت نام کد اقتصادی مراحل زیر را طی نمایید:

???? ابتدا پس از ورود به سامانه tax.gov.ir گزینه پیش ثبت نام را انتخاب مرده و سپس کد پیامک شده بر روی تلفن همراه خود را زده و در صفحه جدید تمامی اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.

???? پس از وارد کردن تمامی اطلاعات خواسته شده به صورت کامل و دقیق بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.

????در انتها اگر تمامی اطلاعات شما درست وارد شده باشد کد اقتصادی برای شما به نمایش در خواهد آمد که می توانید آن را یادداشت و یا چاپ نمایید. 

 لازم به ذکر است اشخاصی که دارای مجوز رسمی از ارگان های مربوط به تجارت دارند و مالکینی که از ملک خود برای فعالیت تجاری استفاده می نمایند مشمول دریافت کد اقتصادی می باشند.

 

برای اطلاع از استاندارد های حسابداری، با ما همراه باشید.

مراحل  استعلام کد اقتصادی

همانگونه که در بالا بیان شد، کد اقتصادی یک کد 12 رقمی بوده و برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی که قصد فعالیت اقتصادی دارند الزامی می باشد. افراد برای استعلام کد اقتصادی از طریق اینترنت باید مراحل را طی نمایند که ما این مراحل را به صورت کامل و تصویری بیان خواهیم کرد.

مراحل استعلام کد اقتصادی به شرح زیر است:

???? در ابتدا وارد سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی اینترنتی www.e-vat.ir  شوید.

????سپس وارد صفحه بررسی اعتبار ثبت نام تایید شده توسط ادارات کل شده و شماره کد ملی فرد حقیقی و یا حقوقی را وارد نمایید. توجه بفرمایید که کد ملی را باید بدون خط تیره و پشت سرهم وارد نمایید.

راهنمای دریافت کد اقتصادی

????پس از اتمام جست و جو شناسه ملی سرچ شده اگر دارای کد اقتصادی باشد اطلاعاتی نظیر شماره اقتصادی، نام و نام خانوادگی و نام شرکت قابل مشاهده خواهد بود ولی اگر با نوشته ای مبنی بر داده ای یافت نشد مواجه شدید، به این معنا است که کد اقتصادی وجود ندارد.

سایت دریافت کد اقتصادی 

????روش دیگر برای صحت استعلام کد اقتصادی شخص حقیقی یا حقوقی وجود دارد. به این صورت که کد اقتصادی فرد و یا شرکت مورد نظر را در قسمت کد اقتصادی جدید وارد می نمایید و پس از جستجو می توانید اطلاعات نشان داده شده را با اطلاعاتی که در دست دارید تطبیق داده و از صحت آن اطمینان حاصل فرمایید.

نکته: توجه بفرمایید گزینه عنوان مؤدی اختیاری بوده و نیاز به وارد کردن آن نمی باشد و شما با داشتن کد اقتصادی و یا کد می می توانید استعلام کد اقتصادی مورد نظر را دریافت نمایید و با وارد کردن عنوان مؤدی به تنهایی نمی توانید استعلام کد اقتصادی را بگیرید.

  

مزایای استعلام کد اقتصادی

هدف از ایجاد کد اقتصادی جلوگیری از فعالیت های نا سالم و رعایت شدن حق و حقوق مالیات افراد می باشد و به کمک کد اقتصادی تمامی افراد به صورت صحیح و عادلانه حق مالیات خود را پرداخت می نمایند. برای داشتن موارد زیادی مانند کارت بازرگانی، کد اقتصادی ضروری می باشد. و در بیان کلی می توان گفت داشتن کد اقتصادی برای جلوگیری از قاچاق و یا پول شویی بسیار کمک خواهد کرد.

حال با استعلام کد اقتصادی هر فرد می تواند از قانونی بودن فعالیت های فرد و یا شرکت مطلع شده و از ضرر های احتمالی در آینده جلوگیری کند  و در واقع می توان گفت کد اقتصادی همان شماره شناسی افراد در سازمان های مالیاتی می باشد.

جهت آشنایی با مفاصا حساب چیست؟ روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

نحوه استعلام شناسه ملی

اگر پس از استعلام کد اقتصادی قصد استعلام شناسه ملی افراد را دارید می توانید با مراجعه به سامانه ثبت اسناد واملاک کشور به آدرس اینترنتی www.ilenc.ssaa.ir و وارد کردن شناسه ملی، استعلام فرد را بگیرید.

نحوه دریافت کد اقتصادی 

چگونه برای کارتخوان کد اقتصادی تهیه کنیم؟

شما زمانیکه نیاز دارید برای کارتخوان خود کد اقتصادی بگیرید تا مورد اتهام فرار مالیاتی قرار نگیرید و از کارتخوان خود استفاده کنید باید در سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنید و پرونده خود را به جریان بیندازید. این نکته را فراموش نکنید که دریافت کد اقتصادی برای کارتخوان هزینه ای ندارد. ولی در صورت انتخاب شخصی برای ابنکه در این امور شما را یاری کند باید به ایشان دستمزدی پرداخت کنید. 

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

اگر شما می خواهید با شخص حقیقی معامله کنید باید ابتدا از طرف مقابل خود کد ملی یا شناسه ملی داشته باشید. بعد ازینکه کر ملی را به دست آوردید به سامانه مالیات بر ارزش افزوده مراجعه می کنید و با قرار دادن کد ملی در این سامانه به آدرس اینترنتی www.evat.ir می توانید استعلام کد اقتصادی شخص حقیقی را به دست آورید. اگر در معامله ای طرف مقابل فروشنده شخص حقیقی بود قبل از اینکه فاکتور را صادر کند باید اطلاعات شخص مقابل را دریافت کند و این مدارک را ارزیابی کرده و از درست بودن آنها مطمئن شود و سپس این اطلاعات را در فاکتور درج کند. 

کد اقتصادی جدید و قدیم چه تفاوتی دارند؟

این کدها هر کدام 12 رقمی هستند که از طریق اداره دارایی صادر می شوند. با کد اقتصادی قدیم تشکیل پرونده و تعیین حوزه مالیاتی امکان پذیر بود، ولی کد اقتصادی که جدیدا ارائه شده با سیستم یکپارچه مالیاتی طراحی شده که از این طریق نمی توان کد را صادر کرد و فقط می توانید ثبت نام کنید. زمانیکه شما کد اقتصادی را دریافت می کنید می توانید برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید و همچنین فاکتور رسمی صادر کنید و در آخر نیز  می توانید برای اخذ مجوز کسب مشاغل و مغازه های مختلف اقدام کنید. 

نتیجه گیری

در حال حاضر تمامی شرکت ها و افرادی که فعالیت و تجارت های اقتصادی دارند باید کد اقتصادی خود را دریافت نمایند. کد اقتصادی به افراد که قصد معامله و اخذ قرار داد با این افراد و موسسات را دارند کمک میکنند تا با استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی از صحت و اطلاعات آن شرکت و یا فرد مطلع شده و با اطمینان بهتری قرار داد خود را تنظیم نماید. ما در این مقاله به صورت کامل مراحل استعلام کد اقتصادی و دریافت کد اقتصادی از طریق اینترنت را شرح دادیم . چنانچه برای فعالیت های خود نیاز به استعلام کد اقتصادی داشتید می توانید با مجموعه نرم افزار حسابداری طلوع پدیده تماس گرفته و سوالات خود را مطرح نمایید.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع:سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و استعلام کد اقتصادی

 





:: برچسب‌ها: نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , استعلام کد اقتصادی , مشاوره مالیاتی رایگان , آموزش حسابداری , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: